Tuesday, May 6, 2014

Senaste tidens fiske

Senaste tiden intensiv på fiskefronten
Minst sagt intensivt senaste tiden med mycket fokus på fisket.

Team Pommery:
Alltid lika trevligt att träffa grabbarna i Team Pommery. Killarna kom några dagar till Bornholm för att njuta av ön och fisket. Sören och Lasse har alltid med sig en flaska Pommery-skumpa för att fira något unikt under resan. Killarna fick vara med om ett 4 hugg på kämpastarka laxar utanför Bornholm en ganska guppig dag på havet efter Påsk. Det var värt ett glas skumpa tyckte de.

Team Pommery ger lugn och harmoni

Lasse med 10 plus lax
Team Boström:
Dagarna innan stortävlingen Trolling Master Bornholm guidade jag återigen denna säsong Mats Boström denna gång med sin son Ingemar och Mats bror Per-Åke och hans son Anders. Vi utgick från Kåseberga och åkte dag 1 för långt västerut kunde vi konstatera. Vi fick endast en lax med fena som släpptes tillbaka och hade några hugg. REVANSCH dag 2 önskades och guiden hade kniven på strupen... Denna dag fiskade vi i princip rakt syd från hamnen. Det blev en superdag med mycket hugg, drillningar och en toppfisk på 15,2 kg till Anders som returnerades. 3 st i femkilos laxar utan fena fick följa med i hamn.
Anders med nytt PB på lax 15,2 kg vägd i gumminätshåven.
Laxen returerades sedan utan fundering av Anders. Han var stålande nöjd med att kort få stifta bekantskap med laxen... och kanske även en gång till längre fram. Vem vet...
TMB - 15e plats i kategorin bästa båt
Måndagens uppvärmningsfiske gick bra då jag och Olle "Dr Lax" Bussenius trollade oss över i finväder från Sverige till Bornholm. Vi fick några st runt 12-13 kg som alla returnerades. Övriga teammedlemmar, SSBA Jonas och Berghem-kompisen Peter, anslöt på Bornholm på kvällen. Vi fiskade ihop oss under tisdagen några timmar. Vi fiskade rätt kasst den dagen men hittade ett hett spår sent på kvällen.
Peter, Jonas och Olle = vårt team på lower deck i årets TMB
Dr Lax inte nöjd med mitt val av hemfixad ISMO inför uppvärmningsfisket...
Sverige POPen var bättre val tyckte han...

TMB - Dag 1 - bra start:
Det heta spåret från tisdagkvällen blev vår fiskeplats på halvdagen på onsdagen. Vi plockade ihop fyra laxar som var maxantal att väga in i tävlingen med en 9.2 och en 11,4 på topp. Det gav en 6e plats och en bra start.
TMB - Dag 2 - rekordmånga fångade laxar:
Tillbaka till samma område i lite tuffare väder som omväxling till finvädret. Laxarna var verkligen på hugget och det var trippel-, fyr- och femhugg om vartannat men det var omöjligt för oss att komma över 6 kg trots förflyttning via trolling över stora ytor. Jodå, visst bytte vi grejer också men inget hjälpte. Har aldrig fångat så många laxar någon dag. Alla utom 5-6 st fick simma vidare. Vi ramlade raskt ner i listan.
TMB - Dag 3 - långtur och katastrof fångstmässigt
Vi chansade och åkte långt norrut för att revanschera oss. Vi hade fått info om stora laxar i området men fick endast med oss 2st i såklart samma storlek som dagen innan 4-5 kg. Vi tappade en som möjligtvis var lite större med något kilo. Vi skulle fortsatt ytterligare 10 sjömil där fisket var bäst för dagen i det området men det var redan långt.
TMB - Dag 4 - REVANSCH för oss och avancemang i listan till 15e plats
I finvädret satsade vi på löja som bete och det gav bra resultat. Vi fångade 7 laxar med 12,6 kg på topp. Tyvärr missades en fin lax i som bet över en löja i ytan som var av fin kaliber men så är det. Helt plötsligt klev vi upp i listan och hamnade på en 15e plats tillslut. Det är vi mycket nöjda med även om vi alltid går för segern.

15e platsen försämrade placerings-genomsnittet något
Innan årets tävling var vår snittplacering 7,125 i kategorin bästa båt på de 8 åren vi deltagit. Årets 15e plats försämrade snittet något till nuvarande 8,000. Placeringarna från 2006 och framåt har varit:
2006 1a
2013 8a
2014 15e
Snitt: 8,00

Tack till mina teammedlemmar som slet ordentligt på lower deck, TMB-tävlingsorganisationen med Jan Jörgensen i täten samt speciellt grattis till alla finska team som dominerade Bästa Båt kategorin med placeringarna 1, 2, 3, 5 och 8. Bra jobbat men nästa år är vi tillbaka... Grattis även till danska Henrik "Team Hustler" Jensen som blev 75.000 danska kronor rikare genom att fånga tävlingens största lax på 18,085 kg.

Wildwater sålde produkter på TMB
Ursuit-dräkter och trollingtillbehör från svenska CWC förevisades och såldes av Wildwater på TMB. Även populära WildSide spöparavaner köptes det friskt av. Stort intresse för dessa heta produkter. Erik "Eriks Hull" hjälpte till med bemanningen.