Friday, December 14, 2012

Storlax igår utanför Simrishamn till Oligark från Vadstena

TUFFT LÄGE I SIMRISHAMN
Det har varit ganska tuffa förhållanden men fina förutsättningar de senaste laxfisketurerna från Simrishamn. Kyla med 5-10 minusgrader i hamnen ställer extra krav på förberedelser för fisket. Det som möjliggjort trollingfiske i havet under dessa förhållanden är att vinden varit svag och det har tidvis varit riktigt skönt med en svag men värmande decembersol.

OLIGARK FRÅN VADSTENA FÅNGADE 14 KGS LAX

Engdahl med 14,0 kg Östersjöstål
Igår torsdag hade jag ett härligt 3 manna gäng från Vadstena med Christer "Håvmästarn" Löw i spetsen som bjudit med Vadstena Sparbank på jakt efter Jullaxen. I princip vindstilla och solsken hela dagen och vi hade hela havet för oss själva då inga andra båtar var ute. Vi trollade oss ut längs en djupfåra som ibland ger bra med lax och efter ca 2 timmar får vi ett riktigt råhugg på riggen längst ner med flasher och den stive bakom. Ett sånt där härligt hugg där det böjda spöt i djupriggshållaren aldrig reser sig upp utan laxen bara tokrusar och drar ut över 400 fot i rusningen för att sedan på långlina gå upp i ett antal hopp. Vi såg alla direkt att den var stor. "Oligarken" Engdahl från Vadstena grepar spöt för att påbörja fihgten med sin livs första lax. Det går bra hela vägen och en stålblank odlad 14,0 kg lax (vägd i hamn) fick syna håvnätet. Vilken start och hög stämning ombord.
Kylan i veckan har sänkt tempen i ytvattnet med ca 2 grader och betesfisken har flyttat österut så det är andra förutsättningar än för bara en vecka sedan. Vi tog några rundor där vi fick den fina fisken men inget mer hände. Vi trollade oss längre ut men inget mer hände där heller så vi plockade upp grejerna kl.15.00 och åkte i hamn. Laxfiske är laxfiske och vi var mycket nöjda med fångsten av storlaxen.

FAMILJEN KONGSTAD FRÅN DANMARK FIRADE JUBILAR MED 9 KGS LAX

Jubilaren Henning med 9 kgs lax
De 3 bröderna Kongstad från Århus i Danmark firade sin far Henning, som fyllt jämna år, med en laxfisketur från Simrishamn i onsdags. Killarna har haft lite otur med vädret de dagar vi har haft bokade då det alltid blåst lite för mycket men denna dag som var fjärde gången gillt var det ingen fara med vinden men det var istället kallt på morgoen (men varmt och skönt i båten...). Så klockan 08.00 sharp var det samling i hamnen och strax därefter åkte vi ut på havet. Vi startade fisket ca 6 sjömil ut i området som gett bra med fina laxar den senaste tiden men kyla och blåst dagarna innan hade gjort att laxen inte var kvar i området. Vi trollade oss längre österut och över djupare vatten får vi så det efterlängtade djupriggshugget. En 9 kgs lax gick bet på en löja fiskad bakom en VK-flasher på 120 fots djup. Henning som fiskat mycket i sina dagar hade aldrig fångat lax så det var med stor spänning och metodisk drillning som han lotsade in den fina laxen till väntande håvnät. Även detta gäng får Jullax på Julbordet med tillhörande historier. Inget mer händer denna dag så vi är mycket nöjda med att ha lax med i hamn.
Familjen Kongstad från Danmark njuter i det fina vädret på havet
Sammanfattningsvis så är det fortfarande storlax utanför Simrishamn men kylan och blåsten i början på veckan har påverkat huggvilligheten betydligt. Återstår att se om laxarna är kvar i området med de nu friska SO-vindarna några dagar, betydligt mildare med flera plusgrader och från söndag då jag är tillbaka i utlovade svaga vindar några dagar. Ska bli spännande så häng med för senaste rapport!

BOKNINGSLÄGET - FINALCALL ATT FÅNGA JULLAXEN
  • 18, 19 och 20 dec (väderprognosen ser bra ut för dessa dagar)
  • Från tisdagen den 15 jan och resten av jan om det inte blir för kallt
  • Från 1 feb till den 17 feb om det inte blir för kallt
Hoppas vi ses i båten... Den är stor, varm och fullriggad!

Mvh, Per Lundberg
+46-701-800201 begin_of_the_skype_highlighting GRATIS  end_of_the_skype_highlighting