Saturday, December 8, 2012

Nicke och Nikko fångade fina laxar i Simrishamn

NICKE OCH NIKKO FÅNGADE JULLAXEN
Nicke som med sina 30 års erfarenhet av båtbranschen hjälper mig med installationer och arbeten på min båt hade tagit med sig sin son Nikko från Finland på laxfiske från Simrishamn. En tuff start på morgonen med ymnigt snöfall när vi åkte ut på ett lugnt hav.

EFTER NÅGRA RUNDOR HUGGER DET

Nikko med sitt livs första lax
Efter några rundor i området som de senaste dagarna gett bra med lax så hugger det hårt på det nedersta djupriggspöt tacklat med flasher och löja. Efter en fin fight så håvar jag Nikkos första lax i livet 6,3 kg och stor glädje ombord. Vi fortsätter söderut och det blir varmare och varmare i vattnet och helt plötsligt hugger det igen på samma spö. Denna fisk är större och det är dax för Nicke att drilla. Tyvärr kliver den av efter ca 10 min fight då laxen hoppar på lång lina. Inte så lätt att bemästra. Vi kör vidare och återigen är det samma spö som levererar och sonen gör allt rätt igen. En 4 kgs lax landas.

ÄNTLIGEN LITE STÖRRE LAX

Lax på kroken i solskenet. Kan det bli bättre?
Ska Nicke landa lax denna dag? JA!, så  klart. Riggen igen med flasher och löja. Efter en ganska odramatisk fight får en 9,2 kg lax syna håvgarnet. Vi summerar dagen med 3 landade laxar och en tappad.

Stolt far och son med 9 + jullax.
SKA GUIDEN PÅ NÅGON JULLAX?
Idag tar jag ut själv med tungt ansvar på mina axlar. Ska det bli Jullax hos oss i år... Vi får se. Halvadagen står till förfogande och därefter hemfärd. Det ser ut att komma en hel del vind i början på nästa vecka så då blir det fritt några dagar. Tillbaka på onsdag eller torsdag med nya bokade gäster.

BOKNINGSLÄGET
  • 14, 17, 18, 19 och 20 dec
Hoppas vi ses i båten... Den är stor, varm och fullriggad!

Mvh, Per Lundberg
+46-701-800201 begin_of_the_skype_highlighting GRATIS +46-701-800201 end_of_the_skype_highlighting
per@wildwater.se