Friday, October 12, 2012

Kul gäddfiske igår

KUL GÄDDFISKE I STOCKHOLMS SKÄRGÅRD IGÅR
38 fångade gäddor!
Igår agerade jag co-guide åt skicklige skärgårdsveteranen Pierre Reif som hade bokat in stamkunder från byggkonsultfirman Artega AB. Vi hade en mycket trevlig och ganska fångstrik dag tillsammans.

97 cm och 6,24 kg blev dagens största gädda
för Artega-gänget och den fångades i Pierres båt.
Jag hade två gäster i min båt och Pierre fyra... Lite ringrostig så valde vi att ta rygg på den snabbflyende Reifen men första hotspoten som levererat bra för honom dagarna innan gav noll för båda båtarna. Nytt ställe och killarna i Reifs båt öppnar upp med en 97 cm lång och 6,24 kg tung gädda och tre mindre. Vi är i samma område får något hugg men inget landat. Underläge och skärpning krävs så vi tar nya tag och åker iväg en bit till ny gammal hotspot och nu börjar det hända grejer. Gäddorna verkade stå i lä av nordvinden, som tilltog under dagen, och gärna även på helt spegelblanka ytor till skillnad från lovartteorin som normalt gäller framgångsrikt gäddfisket. Rune och Matihas i min båt börjar kroka gäddor och vid lunchbreaket har dem fångat 11 st med en 3,5 kg på topp. Flera tappade så det var helt ok ställe vi letat upp. Därmed var det 11-4 till vår fördel vid lunchen vilket fick Pierres grånande hår att bli ännu gråare..., men en veteran av rang tog det med ro och efter den goda hamburgelunchen var det gänget inte att leka med. Killarna i den båten fick till bra med gäddor och matchen slutade 22-16 till Reifs gäng och den största fick de också 97 cm:aren. 38 st gäddor på två båtar under ganska knepiga förhållanden får ändå ses som klart godkänt. En trevlig och kul dag i Stockholms skärgård i fint väder var till ända.

Nya tag imorgon i skärgården igen men på ny plats.

HÄNG MED UT PÅ FISKE!
Programmet framåt om du vill med ut på guidat fiske ser ut som följer:
  • Skärgårdsfiske i Stockholm efter havsöring, abborre och gädda okt-dec
  • Trollingfiske efter lax från Simrishamn fr o m början av nov då jag har min stora bekväma Carolina Classic 28 på plats. Laxfisket har börjat på bästa sätt med bra fångster för de som åker ut.
Skicka ett mail eller ring så återkommer jag med ett hett upplägg för fisket.

Mvh, Per Lundberg
0701-800201
per@wildwater.se