Sunday, March 7, 2010

Laxen på gång i Simrishamn




Idag hade jag Peter och Mats med från Alvesta. Peter har varit med mig och fiskat tidigare och nu hade killarnas fruar köpt efterlängtade presentkort i Julklapp. Vi satsade på fiske söderut ner mot Davids Bank idag men där var vattnet ännu kallare än i Simrishamn. Typiskt tänkte jag då det brukar vara tvärtom. Inte en dansk båt i området och jag börjar ana att det var något lurt... Men efter en stunds letande så kliver det på en fin fisk som gapat över en stor Vätternbenlöja fiskad i ytan bakom en WildSide-paravan (inga planerbords tillåtna på danskt vatten). Mats stod först på tur och gör allt rätt och efter stunds kämpande ligger en 8,9 kg lax i håvnätet. Laxen hade kanonfin silverkostym och var 105 cm lång. Vi hade ytterligare ett hugg även det i ytan när en paravan plötsligt börjar skena bakåt men fisken kliver av efter en stund. Laxarna är mycket försiktiga i sina attacker förmodligen beroende på det mycket kalla vattnet men laxen är där!!! Av de ca 5 båtar som gick ut från Simrishamn idag hade 4 lax i båten. Min danske vän Lars Post var mycket fåordig långt in på kvällen under middagen på Hotell Svea då jag försökte få honom att prata om vad som hände när han tyvärr tappade en stor lax 15 meter bakom båten. Den var "Meget Stor" var allt jag fick ur honom... Martin Sethman hade en på strax under 7 kg, Emilsson en likaså och Värnamobaserade Team Hindsen inledde med en 97 cm lax på morgonen (grattis Magnus till första egenfångade laxen här!) Det är lax i vattnet utanför Simrishamn men de är just nu svårflörtade mest beroende på vattentempen. De flesta laxarna hugger i ytan nu. Tror ingen fått lax på riggen. Vindprognosen ser grymt bra ut den närmaste veckan. Nya tag imorgon måndag igen. Laxfeber råder!!!
Vill ni med ut på trollingfiske efter lax så finns följande datum att boka:
* Mars (rabatt vid flerdagars-bokningar i mars): 17, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30, 31
* April:12, 13, 14, 19
* Maj är jag i Norge - Väröy och guidar på havsfiske
* Juni (vandringslaxfiske mellan Sverige och Åland):
4, 6, 9, 10, 14, 16, 17, 22
Välkommen att komma med ut och testa i en topputrustad sportfiskebåt för ändåmålet med behörig guide!

Mvh, Per