Monday, March 8, 2010

Dubbelhugg i Simrishamn
























Dubbelhugg idag på lax ute på Ruski!!! Jens Eriksson och Ole Ruhr var med idag där den förstnämnde har flyttat till Simrishamn enbart för sportfiskets skull och Ole har bokat tre turer med mig i Simrishamn bara denna säsong!!! Fiskefokus till 100% med andra ord och vad möter vi på väg ut på havet? Jo, massor is av hela vägen ut till 55:an. Vi började ute vid Nabben men inget speciellt händer där. Efter några timmar så styr vi mot klassiska Ruski och där ropar Team SSBA upp mig på VHF:en och meddelar att de precis missat en riktigt fin fisk på riggen. Några minuter senare börjar det yla ordentligt i en 7000-rulle med en Apex i linändan fiskad i ytan. Jens greppar spöt och det är fast fisk på kroken. Jag drar av lite på farten och då buggar samtidigt ett djupriggsspö ordentligt och det rasar av lina i hög fart. Även denna fisk är fast på kroken och fisken kunde inte motstå en Ankedammslöja (citat Jan Ljunggren) fiskad bakom en VK flasher på 65 fot. Jens och Ole gör allt rätt och jag håvar först Jens lax som är riktigt kämpastark och sedan Ole´s som efter mycket simmande till höger och vänster om aktern till slut glider in i håvnätet. Jens lovar köpa båt direkt och Ole´s värsta laxfeber är lindrad åtminstone tillfälligt... Laxarna visar sig väga 7,8 kg resp 9,8 kg i land. Det går alltså att få fisk även på riggen. Tack Team SSBA för fin information på sjön!!! Imorgon tar ni en stor. Det är lax i Simrishamn men de är inte lättlurade i det kalla vattnet. Länge sedan jag sett så mycket is så långt ut i havet. Men nu kommer våren... Nu blir det lite skidåkning för min del några dagar. Nya rapporter i mitten på nästa vecka. Laxarna är på gång.
Vill ni med ut på trollingfiske efter lax så finns följande datum att boka. Maila mig på per@wildwater.se eller ring +46-701-800201:
* Mars (rabatt vid flerdagars-bokningar i mars): 17, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30, 31
* April: 12, 13, 14, (19 prel bokad)
* Maj är jag i Norge - Väröy och guidar på havsfiske
* Juni (vandringslaxfiske mellan Sverige och Åland):
4, 6, 9, 10, 14, 16, 17, 22
Välkommen att komma med ut och testa i en topputrustad sportfiskebåt för ändåmålet med behörig guide!
Mvh, Per