Sunday, May 11, 2014

Simrishamn - Unika laxdagar på havet

Gästerna har haft fint laxfiske de senaste dagarna
Alla Wildwater-guiderna i Simrishamn har återigen levererat unika sportfiskeupplevelser till sina gäster de senaste dagarna. Laxar på 12-14 kg har fångats.

Svenska team Möller:
I torsdags hade Stefan från Malmö bjudit med affärsbekanta på laxfiske. Fint laxväder och laxarna var på plats på klassiska positionen 55an. Alla gästerna fick drilla lax denna dag. Största lax i min båt blev en på ca 8 kg. Flest napp hade vi på löja både bakom flasher. Även ISMO Mag i svartsilver fungerade bra. Går utmärkt att kombinera löjor med skedar som kräver hög fart efter lite justeringar på ordinarie "löjskallar".
En lax var till gästerna med klippt fena fick följa med i land. Vi hade en mycket trevlig dag på havet. Vi konstaterade att laxchartertrollingens unikitet är just att man inte behöver vara proffsfiskare för att ha kul på havet och få uppleva spänningen och kraften av dessa krutpaket. Laxfisket i Östersjön håller absolut världsklass.

Välklippt lax där både fettfenan och ryggfenan är borta.

Danska Team Möller:
I fredags kom återigen danska stamkunden Christian Möller med kompisar för en dags laxfiske. Vi noterade att det var 15 dagen han laxtrollar med mig från Simrishamn där det började en gång på "Rocad-tiden" år 2007.
Vi åkte 15 sjömil österut och i lugnt och fint väder. Vi hittade laxen direkt. Första laxen fångades innan alla betena var sjösatta och det kom ytterligare 4 st i snabb följd med största på 9 kg som återsattes då den hade fettfena. Sedan kom en "döperiod" mitt på dagen då inget hände när vi letade lite i området. På eftermiddagen var vi återigen tillbaka i området där vi startade och det började nappa ordentligt igen. Vi hade 3 st laxar utan fettfena med i land. Strålande nöjda kunder som återkommer kanske till havsfiskeparadiset Väröy på Lofoten i Norge innan nästa års laxguidningar.

Peter med stridbar lax som nöp en ISMO Mag svartsilver fiskad
15 fot ner på riggen med ett härligt långt rullknarr som resultat
Fisketokiga Simrishamnsbon Mikko med kunder:
I lördags hade lokalt kända laxtrollingfiskaren Mikko återigen bjudit med kunder, Tobias, Conny och Patrik, på laxtrolling. Förra året när Mikko hade tagit med kunder hade vi en kanondag vid samma tidpunkt och nu var det dags igen. Vi åkte norrut denna dag eftersom väderprognoserna pekade på blåst söderut. Även kollegan Lasse Hedberg  var i området och det hände inte så mycket förutom att Lasses gäng fångade en 14 kg plus klippt lax som bet över en löja framdragen i ytan. Vi fick en 5 kg lax som bet på en apex på 100 fot. Eftersom vinden var svag och det var fina rapporter söderut så började vi trolla oss tillbaka och väl på gamla heta positioner så började en huggsexa på eftermiddagen. Största lax var en fet fettfene bestyckad sådan på runda 12 kg som nöp en löja fiskad bakom en Betsy Guld Flasher på 80 fot.  Patrik var strålande glad så klart över fångsten som återsattes omgående efter fotot med assistans av rutinerade Mikko. Bästa bete var dock Apex både i ytan och på riggen. En lax per person med klippt fena åkte med i land.

Patrik med ca 12 kg fettfenelax assisterad av Mikko
Glad Mikko hjälpte Peter sätta tillbaka den fina laxen
som lika glatt piggt simmade åter ner i djupet.
Fiskesugen?
Är du sugen på något charterfiske vi håller på med i södra Östersjön. Stockholms skärgård eller Väröy/Lofoten så tveka inte att höra av dig på info@wildwater.se.
Även om de flesta av mina tillgängliga dagar denna säsong är bokade fram till oktober så har "NYA Wildwater" troligtvis möjlighet att ta hand om er på något sätt eftersom vi nu är 5 st Wildwater-guider inom bolaget. Varmt välkomna!