Monday, November 24, 2008

Segerströms på jakt efter havsöringar

I lördags hade jag tre killar från sågverksföretaget Segerströms från Fagersta med i båten på jakt efter havsöring i Stockholm norra. Efter trailande i snöstorm på morgonen blev det start först vid 9 tiden och då helt plötsligt i solsken... Efter uppvärmningen i första viken får Anders hugg direkt vid nästa anhalt som var en lävik med spegelblankt vatten. Det drar till några gånger i spöt och sen var den borta. Såg fin ut. Killarna jobbar på och vid ställe nummer 3 som var ett strömsatt sund är det återigen Anders som får kontakt men slirbromsen på rullen var ställd i minsta läget så mothugget blev en aning svagt kan man lugnt säga. Vi ser havsöringen hoppa på lång lina sen är det adjö med den också. Vi har kontakt och det är hög energi i båten på att kroka en silverblanking nu. Killarna jobbar på och även Källman och "Värsan" (tror jag smeknamnet var men jag kallade Värsan för Bärsan och det gick bra det med...) hade fisk på men det blev ingen landad havsöring denna dag. 5 tappade är ett rekord det med i min båt. En mycket trevlig dag. Tack grabbar!!!
Söndagens havsöringsguidning med bank- och försäkringskonsultföretaget Rumbline ställde jag in med tanke på den utlovade snöstormen. Ny tid så snart det är möjligt.

Nya tag till slutet på veckan med havsöring och eventuellt försök på storgädda om isen inte taget ett alltför starkt grepp om hotspotsen. Därefter, den 1 december åker jag till Vänern/Vättern-området och påbörjar därmed trollingsäsongen som fortsätter ända till mitten på juni nästa år... Ska bli spännande att se vad det kan ge i V-sjöarna där det rapporteras om fina fångster och senare även i södra Östersjön där "laxprognosen" efter drivgarnsstoppet är mycket god.

Mvh, Per
P.S Vill du med ut på hotspotsen i Stockholm eller Vänern/Vättern innan Jul så är det bara att slå en signal. Det är fullproppat med produktnyheter både på spinn- och trollingsidan från de ledande leverantörerna D.S