Sunday, May 10, 2009

Fina laxar 13.2 kg och 12,2 kg utanför Simrishamn


I fredags var Ulf Eidebo och Lennart från CDC på plats i Simrishamn igen. Vi kom fram till att det var 5 året i rad som de åker på fiske med oss. Vi började enligt ”tradition” redan på torsdagkvällen med underbara skaldjur från västkusten och en klar dryck. Killarna hade med sig 3 kunder var så jag och vår Bornholms kollega Per ”Verona” Sjöström var guiderna för dagen. Ulf fiskar alltid i min båt och vi brukar ha bra fiske tillsammans. Så även denna dag. Efter ca 2 timmars fiske så kom dagens vrålhugg på riggen. 13,2 kg lax hade lockats till hugg av en vit Bechhold flasher och en Grizzly. Laxen drar iväg i hög fart över 150 meter och stångar på djupet ett tag så vi hinner få upp alla andra beten i vattnet. Efter visst bök och stök ligger den i håven. Vilken start! I med alla grejer igen och när vi är i närheten av WP så drar det i på andra djupriggen i högsta fart. En lax på 12,2 kg har tagit en löja fiskad efter en VK-flasher. Sen fick vi en till lax i ytan på 5,7 kg innan vi åkte iland. En bra dag på havet. I Pers båt kom det upp en havsöring på ca 4 kg.

Igår lördag hade jag företaget Smidesdesign med i båten som Lars bokat. Det var blåsigt och mycket svårfiskat. Vi fixade och trixade bytte drag och strategier men hade icke ett pet på våra beten. Så kan det vara med fiske och som jag brukar säga fiske är fiske. Vi får hitta på något kreativt framöver…

Idag söndag är jag ledig då familjen på plats. Kör igång igen med guidningarna imorgon.

Mvh Per Lundberg från ett soligt, lugnt och varmt Simrishamn.