Tuesday, October 28, 2008

Nya sportfiskare


I torsdags förra veckan hade jag förmånen att få prata om Stockholms skärgård med inriktning gammelgäddan för min dotter Jessica och hennes klasskamrater i årskurs 2. Frågorna var många t ex vågar man bada när det finns så stora fiskar i vattnet, var bor dem (undrar jag också...), vad äter dem, hur stora kan dem bli, hur sover gäddorna mm mm. Intressant var även att höra alla barnens egna upplevelser av fiske och de var många kan jag lova. Vi avslutade med att titta DVD´n Fiske, Fiska, Fiska som Sportfiskarna har tagit fram för att intressera barn och ungdomar till att börja fiska. En kul och bra DVD som kan rekommenderas. Alla barnen fick en DVD med sig hem och så klart ett nummer av "Napp och Nytt" så att dem kan kolla när det är bästa tid för fiske. Mvh, föredragshållare Lundberg

P.S Gäddan på bilden fick jag låna från Sportfiskeboden i Täby och Micke Boettge. Den vägde 14,8 kg och fångades 1987 i Värtan. Det är en gammal gädda det...D.S