Sunday, October 18, 2009

Säsongspremiär på Vättern!

Mina finska gäster med fina Vätternöringar


Kan rekommenderas: Shakespeare Ugly Stik Tiger 6 fot från ABU Garcia

En klassisk trollingbild som inger förhoppning och spänning...

Igår, lördag, var det dags för första fisketuren i Vättern/Karlsborg för den här säsongen. Med i båten var 2 gäster från Finland. Det var tuffa förhållanden med mycket vind från Norr men vågorna var inte så höga som man skulle kunna förvänta sig så det var OK fiskemässigt. Vi fiskade från en våra 6 meter långa italienska Capellibåtar som går otroligt bra i sjön med tanke på längd, bredd och vikt. Känns stabilt! Dessa båtar använder vi under sommaren uppe i Norge på våra fiskecamper Röst och Väröy, men med 8 st snabbt iskruvade djupriggsplattor och några spöhållare på relingen på sidorna så var den trollingklar.
Vi fiskade oss söderut med vinden i det 11 gradiga ytvattnet och använde till att börja med endast 5 st spön på riggarna. Ganska omgående krokar vi på en öring som tog en löja bakom en VK-flasher på 60 fot. Efter en stunds nötande utan resultat beslutar vi oss för att ta upp grejerna och åka tillbaka upp mot vinden. Sagt och gjort. I med grejerna igen och nu även med två paravanspön i sjön. Bomber RT och en guld/svart Bomber på andra sidan gjorde susen. RTn gav 3 öringar och den andra en öring. Det verkade som öringarna gillade dagens yttre förhållanden bäst. Två rödingar gillade även de nya Spin-N-Glo som jag testade för första gången (gästerna något tveksamma till att börja med till detta "mystiska bete" slut citat...). Intressant bete som finns att köpa hos CWC och att läsa mer om i senaste numret av FiskeFörAlla. Vi fick ytterligare 1 öring som gillade löja med klassisk Salsamössa. En tappad röding bakom båten som lossnade när vi fick en medskjuts av en stor våg men så är det med sportfiske; ibland vinner vi fiskare och ibland fisken. Vi summerar dagen med 8 landade fiskar varav 7 var godkända upp till strax över 60 cm. Killarna behöll någon matfisk till middagen.
Känns som det är mycket fisk i sjön och med lite lättare utrustning så är det ett riktigt kul fiske. Testade de nya Ugly Stik Tiger 6 fots spöna från Shakespeare (ABU Garcia) vilka kändes supersköna och perfekta till detta fiske. Dock är Ambassadeus 7000 rullarna nog lite väl grova för fisket på Vättern just nu. Ambassadeur 6500 är att rekommendera. Vill du med ut och testa trollingfisket i Vättern är det bara att slå en signal.
Mvh, Per
+46-701-800201

Thursday, October 15, 2009

Från det ena till det andra...

Ulrik med sin fina 7,94 kgs gädda

Svante med en av sina fina 4st gäddor

...så är det i denna bransch! Efter avslut av en lång och lyckosam Norgesäsong med många fina fångster och en värmande semester på sydliga breddgrader med familjen så var det igår onsdag dags för gäddfiske i Stockholms skärgård.

Gäster för dagen var Svante från Websence som bjudit med sina kunder Johan (som för övrigt var med i min båt i Norge i somras och fångade Hälleflunda) och Ulrik. Efter en kall morgon med minusgrader, lite snöfall och en härlig stark nordanvind som fick vassarna att gunga ordentligt så vet vi ju vad dessa förutsättningar innebär... Väl ute så krokar Johan och Svante ganska omgående varsin gädda i 2 kgs klassen. Kanske tänkte jag är de gröna på gång ändå men det skulle vissa sig att mängdfisket inte alls var med oss denna dag. Dagens behållning fiskemässigt stod Ulrik för med att kroka en mycket välkonditionerad madam på 7,94 kg på en Buster Jerk Shallow i färgen kexchocklad (specialbalanserad med extra tunga krokar ala Lasse Hedberg). Kul att få se en så pass fin fisk trots tuffa yttre förhållanden. Killarna fångade 8 gäddor mellan 09.00 tills vi var tillbaka kl.15.00 vid bryggan. Gäddorna hade alla mask på sig vilket är ett tecken på att de står still och inte jagar (utan vi fiskare får jaga gäddan istället). Vattentempen ligger mellan 6 och 10 grader lite beroende på var man fiskar. Vi sammanfattade dagen som en trevlig tillställning med en fin toppfisk. Tiden är inne nu för de stora madamerna att kliva in på grunt vatten. Platserna vi fiskar på har hög potential till grov fisk. Bara att nöta på så kommer de till slut. Förra året denna tid och en månad framåt fick vi två över de magiska 10 kg strecket. Vill du prova är det bara att slå en signal.

Mvh, Per
0701-800201
P.S Svante, gösen tar vi en annan dag... D.S

Monday, September 28, 2009

Hälleflundra på FJ WEB-TV från Väröy mm


Några axplock från Fiskejournalens WEB-TV som kanske kan stilla din fiskhunger något eller blir det bara värre???

Fiskejournalen ligger i framkant med att kombinera en intressant fisketidning med mycket matnyttigt på sin web. Det tror jag är framtidens melodi för denna bransch. Logga in och titta själv:

1) Freestylefishing på Väröy:
Freestylefishing och Kristian Keskitalo jagar kveiten.
Längd 2:09

2) Drömresan Väröy
Drömresegänget åker till Väröy för att tampas med Nordatlantens storvilt
Längd 4:26

3) Räddningsdräkter i fokus
Hur länge klarar man sig i det kalla vattnet?
Längd 5:16

Mvh, Per

Saturday, September 19, 2009

Stor man fångade stor sej!!!

Otto Persson med storsej på 16,4 kg

Lovade Otto Persson att lägga ut bild på hans fina Sej från början på denna månad som tog på en jigg när vi var ute på sydsidan om Väröy.


Bra fiskat!


Mvh, Per

Regntåliga pojkar fångar fisk

Sören, Kristian och Claus laddar upp inför dagens fiske


Ursuit-dräkterna passar bra idag.
Kommer hålla killarna torra och varma hela dagen

Sören, Kristian och Claus laddar upp inför dagens hälleflundrafiske på Väröy. Det regnar och blåser men är klart fiskbart. Killarna hade en bra dag igår med många kontakter och flera landade hälleflundror när kapten Keskitalo hittade rätt läge i strömvändningen. Mer om gårdagens och dagens fiske går att läsa på kollegan Kristians blogg ikväll eller imorgon. Kan väl ändå avslöja att Jussi Väänänen som fiskar med Juha Lampinen fångade en flundra på 34,5 kg och hade 7 st flundror upp i båten. Juha hade en riktig gris på som tyvärr släppte efter en stund. Bra fiskat av dessa killar också.
Jag städar vidare och fixar med förberedelser inför nästa års säsong.
Mer om det senare.
Mvh, Per

Thursday, September 17, 2009

Final countdown...

Sören med 12 kg torsk


Sören med 11 kg sej

Sören med 15 kg hälleflundra...

... och här återsätts Sören flundra



Claus överraskad av fångsten
endast någon minut efter nedsläpp och med vilken utrustning...


...jo, en nyhet med ett så kallat minispö...
Så kan det gå när man tar i ordentligt i motthugget

men det gick ju bra tillslut
att landa denna 12,5 kg flundra


Idag var min sista guidedag för i år i Norge och det med underbara danska Team Ishöj. Vi började dagen med att trotsa vädergudarna genom att göra ett försök på sydsidan om Väröy. Sören landar en 12 kg torsk på första nedsläpp och därefter händer inte mycket förutom att vinden tilltar och lite regn på det så vi beslutar snabbt att åka till lugnare vatten. Vi testar ett nytt flundrahak nära hamnen och det tar ca 1 min på första nedsläpp så landar Claus en fin flundra på 12 kg. Vilken start!!! Keskitalo kommer åkandes i full fart med TV4 gänget och börjar fiska. Kort därefter, i samma drift som Claus flundra, böjer sig Sörens spö ordentligt. Efter en stunds kämpande landar vi en 15 kg flundra som återsätts omedelbart. Vi hittade rätt men sen avtar aktiviteten och efter någon timma beslutar vi oss för att åka till sydsidan igen eftersom vinden börjar lägga sig. Väl på plats igen så går det duktiga dyningar och Sören landar en fin sej på 11 kg. Men torskarna verkar vara bortblåsta för tillfället på de normalt säkra platserna. Senaste veckan har varit tuff vädermässigt med blåst och regn som givetvis påverkar fisket. Nu på torsdagskvällen är det endast 3 plusgrader i luften. Tackar Team Ishöj för dessa fiskedagar och lämnar över gästerna med varm hand till Herr Keskitalo som guidar killarna några dagar till förhoppningsvis fler fina fångster. Nu ska jag ta fram dammsugaren och städa kontoret några dagar... Åter i Sverige i början på nästa vecka för lite välbehövlig ledighet efter 26 underbara dagar på raken på norska havet.
Mvh, Per

Wednesday, September 16, 2009

Alla i Team Ishöj fick flundra idag

Lars C&R Hälleflundra


Lars med 10 kg Hälleflundra

Claus firar sin livs första fångade Hälleflundra med champagne

Även Claus Hälleflundra återsätts

Claus med sin första Hälleflundra

Återsättning av Sörens Hälleflundra

Sören med sin 10 + Hälleflundra

Sören med kraftigt spöböj med Hälleflundra på väg in

Vi började onsdagen med att åka söder om Väröy bara för att konstatera att det var FÖR höga vågor för torsk och sej fiske där. F_ _ vad det blåser... Vi åkte direkt norr om ön och ganska omgående landar Sören en 10kg + flundra som gav bra spöböj innan den återsattes. Därefter landar Claus Bagge sin livs första hälleflundra om än i mindre format. Stor glädje och efter återsättning åker champagnen fram. Fiske är fiske och innehåller mycket psykologi. Stort grattis till Claus!!! Vi åker vidare till nya platser och där landar Lars en stridbar flundra i 10 + storleken som även den återsätts. Alla gästerna har därmed fångat hälleflundra innan lunch. Efter lunch jobbar vi vidare i blåst och regn men det händer ingenting trots nötande på heta platser. Vi åker iland vid 16 tiden och tar nya tag imorgon.
Mvh, Per

Danska Team Ishöj fiskar flundra

Lars med flundra på 12 kg. C&R


I två dagar har tuffa killarna Sören, Lars och Klaus från Team Ishöj i Danmark varit med i min båt. Väderförhållanden har varit hård vind runt 12 m/s med starka vindbyar som skickar iväg båten i fll fart. Regn och någon solglimt ibland. Det är höst här nu. Vi har legat där det går att fiska och det har blivit flundra försök. Killarna har fångat 2 st upp i båten med 12 kg (Lars) igår som största. Alla C&R. 4 flundror har varit på kroken och dragit ut ordentligt med lina men inte blivit kvar. Igår t ex fick vi ett klockrent dubbelhugg där en fin pjäs klev av. Klaus har haft chansen ett flertal gånger med följare och några hugg med bl a avbitna jiggar men väntar fortfarande på sin livs första landade. Det är små marginaler och det är väl det som gör detta fiske så spännande. Nya tag idag igen.


Mvh, Per

Monday, September 14, 2009

The Borgudd Brothers

Johan med kämpastark hälleflundra


I helgen hade jag bröderna Borgudd, Carl och Johan, från Stockholm på besök i min båt på Väröy. Johan hade fyllt jämna år och fått resan i present av lillebror Carl. Lördagen var en tuff historia med kaskadregn och mycket blåst hela dagen. Vi spenderade dagen norr om ön och hade endast några rusningar och hugg från tröga flundror. På söndagen var planen att vi skulle fiska torsk och sej söder om ön. Prognosen talade om svaga vindar men tilltagande under dagen och väl på plats så var det megadyningar där var hundrade bröta i kraftiga svall i 10 meters klassen. Efter ett gäng torskar på några timmar beslutade vi oss att lämna sydsidan och fiska öster om ön. Väl där fick vi fler torskar och Carl fick sin första hälleflundra på ca 7 kg. Efter lite nötande där så åkte vi vidare norrut med planen att kroka en större hälleflundra. Carl är inte sen att kroka en riktigt stark flundra som efter en rejäl rusning kliver av. Typiskt!!! Men Johan då? Han har ju fått sin resa av sin bror med målet att bl a få sin livs första flundra. Efter mer regn och vind och nötande på heta hak som får Johan hugg. Han är lugn och kall och väntar med mothgget tills spöt buggar djupt innan mothugget kommer. Fisken är fast och efter några rusningar till botten så kan vi landa en 16 kg hälleflundra. Glädjen gick inte att ta miste på och leendet var stort ända upp till öronen... Tackar för en mycket trevlig helg med fokus på fisket trots mycket vind och regn. Vi ses nästa är igen på Väröy efter Midsommar.

Friday, September 11, 2009

Groupe Elit på Väröy

Hälleflundra 10 kg till Lotar


Långa på 6,5 kg på jigg till Lotar

Idag hade jag Groupe Elit i båten med Herr Erich Elit i spetsen för 4 mannatrojkan. Killarna ville ha lite koll på olika ställen runt ön och vi började alldeles utanför hamnen med att fånga lite torsk och en bonus Långa på 6,5 kg. Därefter åkte vi vidare och kollade in några hälleflundraställen. Efter en stunds nötande fångar Lotar en flundra på 10 kg. Klart med det och vidare utomskärs i höga dyningar på västsidan om ön för torsk- och sejrekognosering. Killarna fick ytterligare torskar och vi skulle precis lyfta upp sista jiggen och bryta för dagen då Kristian Keskitalo hör av sig om drömfiske på torsk. 11 torskar över 15 kg och en på 19 kg på drygt en timma. Bara att lyfta på hatten! Det var precis i strömvändningen som det brakade loss och vi kom något sent. Bara några bottennapp blev det för oss innan vi åkte iland...

Nya tag med nya killarna imorgon
Mvh, Per

Monday, September 7, 2009

Fiska!Fiska!Fiska!-Örjan på besök



Martin med en av sina fina torskar

Hur är det egentligen med FJ´s-huggtabell???

Jo, men huggtabellen stämmer ju eller var det beroende på min hemmagjorda jigg?

Ola med PB på sej 12,5 kg
Finväder på gång...
Örjan Lundholm med sin son Martin och 2 kompisar Patrick och Ola alla från Piteå besöker oss på Väröy några dagar. För dig som är initierad i sportfiskebranschen kanske vet att Örjan varit med som en av huvudpersonerna i mycket populära DVD´n Fiska!Fiska!Fiska! som är en utbildningsfilm från Sportfiskarna riktad till barn/ungdomar. Rekommenderas!!! Kan beställas på Sportfiskarnas hemsida. Hur gick det idag då? Jo, vid startade vid lunch efter att jag hämtat gänget med min Volkswagen Touareg på helikopterflygplatsen. Martin öpnnade i rask takt med 3 fina torskar innan gubbarna hunnit reagera. Därefter följer Ola upp med PB på sej på 12,5 kg. Fiskarna ramlar in i båten och tunnan blir full innan Örjan avslutar med en liten flundra på 7 kg. Sen tar vinden i på sydsidan och vi flyttar oss till alldeles utanför hamnen. Det fanns inte ett eko på lodet och jag säger till killarna att vi kanske ska fundera på "refrängen" då klockan blivit 18.00 och då får Ola ett kraftigt hugg med stor fisk. En flundra förmodligen som satans j_ _lar släpper efter stunds drillning. Har man betena i vattnet här ute kan allt hända... 2-2 mellan far och son i spytävlingen idag. Vi får se hur det går i grandfinalen på onsdag då norska Yr.no har utlovat storm och 12 meter höga vågor. Då blir det torskfiske på sydsidan i Örjans mardrömar. Kommentar från Örjan - Det är renande för kroppen att fiska i Norge...
Nya tag imorgon.
Mvh, Kapten Lundberg

Svenska Volkswagen på Väröy

Niklas och CG med storsejar på 14 och 12 kg


CG med storsej på väg in
Nisse med flundra som återsattes
I helgen hade jag Nisse, Marcus, Niklas och CG på besök hos oss på Väröy (Vearö som vissa säger...). Marcus kom redan på fredagen och han fångade direkt torsk på över 10 kg alldeles utanför hamnen som uppvärmning inför eftermiddagens flundrafiske. Väl där så landade han en flundra på ca 7 kg som vi returnerade. Fler hugg och någon som släppte var allt som hände därefter. På lördagen anlände resten av gänget med helikopter på förmiddagen. Vi började efter lunch då vinden lagt sig och "gick för storflundra". Nisse räddade dagen med att landa en mindre flundra. Däremot hade vi flera på kroken som dock inte ville med hela vägen upp till båtkanten. Några hugg gav rejält spöböj. Sportfiske är sportfiske. Denna gång gick flundrorna segrande ur bataljen. Igår söndag fiskade vi torsk och sej på sydsidan av ön. Fiskarna var med direkt och CG och Niklas fick kämpastarka sejar på 12 och 14 kg. En hel del torsk fångades också som killarna får njuta av hemmavida under hösten. Tack för mycket trevliga dagar tillsammans. Nya fiskeäventyr med VW-gänget i höst.
Mvh, Per

Thursday, September 3, 2009

Flera fina fiskeupplevelser för kunderna

Carl-Johan med 15+ torsk


Anders med 15+ torsk

Håkan med flundra på 16,5 kg fångad på sydsidan av Väröy

De senaste tre dagarna har bjudit på många fina fiskar och upplevelser för kunderna. Vi har haft riktiga race med trippel och fyrhugg på kämpastarka torskar och sejar. T ex fick Otto en fin sej på 16,4 kg (bild kommer när jag fått ordning på bildöverföring och bloggandet från sjön) och fler torskar över 15 kg har killarna landat. Idag landade Håkan en fin flundra på 16,5 kg vid "torskfiske" på sydsidan av Väröy innan vinden blev för tuff för att vara kvar. Några timmar på eftermiddagen satsade vi på flundrafiske men det gav inget denna gång. Kollegan Johan Abelsson hade fint flundrafiske idag med 5 st landade med topp över 15 kg.
Mvh, Per

Monday, August 31, 2009

Hälleflundror idag

Anders tredje flundra på 2 dagar. Vilken hällemagnet... Denna 15,5 kg.


Idag satsade vi på hälleflundrafiske. Dagens första på ca 7 kg fångade (C&R) Anders ganska omgående och följde sedan upp det med en på 15,5 kg. Håkan hade en flundra som drog ordentligt med lina på grunt vatten men som släppte. Några hugg och övriga kontakter sammanfattar vi också fiskemässigt. Dagen avslutades med att vi fick skåda späckhuggare alldeles utanför hamnen till Väröy. Fantastiskt att få se dem rumla runt i ytvattnet. Dagens hälleflundrabonanza går att läsa på kollegan Keskitalos blogg. Dem var tunga idag men får kanske nytt motstånd imorgon. Nya tag imorgon.


Mvh, Per

Sunday, August 30, 2009

Rivstart!

Anders med 16 kg hälleflundra

Otto med första torsken på väg till båten
Idag landade mina nya 4 gäster med helikoptern på Väröy på eftermiddagen. Vindprognosen för måndagen såg tuff ut så jag frågade gästerna om de ville med ut på havet några timmar på söndagkvällen. Självklart sa killarna!!! Vi fiskade i ganska hög dyning och en allt mer tilltagande vind. Fiskarna var med direkt i matchen och Otto fångade direkt en torsk på 11,7 kg. Därefter följde Anders upp med en hälleflundra på 16 kg och en stund senare landar Håkan största torsken som vägde 15,4 kg. Det blev en bra start för att vara några timmar och bara utanför hamnen...
Mvh, Per

Saturday, August 29, 2009

Skön eftermiddag på havet idag

Lars Post med fin torsk



Abel med sej i ett sejrace med huggvillig sej upp till 10 kg


Idag på eftermiddagen när vinden lagt sig åkte jag, Johan Abelsson och Lars Post ut några timmar på ett eftermiddagspass på torsk och sejfiske. Johan placerade båten direkt på ett torskhak som gav fisk direkt. Det var huggvillig fisk på alla ställen vi testade. Lika var det för storfiskargästerna, som anlände idag, Lasse Leimu, Janne Hamberg och Peter Mokriki som är här 10 dagar. Ska bli intressant att följa dessa herrars fiske. Stor flundra står på agendan och det kommer bli fokus på det när Kristian kommer åter till campen på måndag efter sin snabbvisit hemma i Sverige. Idag körde Marcus killarna till fina fiskar. Största torsk var på ca 13-14 kg, största sej på 15 kg och en liten hälleflundra på ca 7 kg fick följa med till kocken. En skön dag med avslappnad atmosfär i underbart väder. Nu ska vi ha avskedsfest för demonpraktikanten Marcus som efter 3 månader på ön är väl värd inträde över den svenska gränsen.

Olssonsfiske-gänget åkte hem idag med morgonfärjan och passade innan dess på att boka alla båtarna samma vecka nästa år. Tack för det och en mycket trevlig vecka tillsammans. 64 kg flundran fångad av Ingemar Sandblom och flertalet skådade späckhuggare var prickarna över i:et denna vecka på havet enligt killarna.

Mvh, Per Lundberg

Thursday, August 27, 2009

Mindre hälleflundror idag

Flundra på väg in

Idag landade mina tyska gäster 3 st hälleflundror av mindre format där en på 10 kg fick följa med hem. 4 st tappade varav en böjde spö ordentligt för Rudolf och rusade kraftigt men tyvärr lossnade. Flera hugg noterades också. Flundrorna är på plats men ibland svårflörtade. Idag var en sådan dag. Mina gäster har kämpat tappert och åker hem imorgon bitti. Tack för trevliga dagar tillsammans.

Mvh, Per

Wednesday, August 26, 2009

Torsk och sej fokus

Bilden visar Team Karlsborg i Olssonsfiskegänget med kapten Stefan Åberg vid ratten. Killarna såg bl a 5 st Späckhuggare på grunt vatten söder om Väröy.
Dagens upplevelse enligt killarna som även fångade fina torskar och sejar (16 kg topp)!!!


Idag var det torsk- och sejfokus med mina tyska gäster. Killarna fångade fisk mest hela tiden under dagen med en intensivare period på slutet då bl a trippel- och fyrhuggen avlöste varandra när vi väl hittat fläckarna där fisken parkerat. Största torsk var på 15 kg och sej upp till 10 kg. Jiggarna var helt söndertrasade vid dagens slut. Imorgon är sista dagen med mina tyska gäster och då blir det hälleflundrafokus.


Mvh, Per "Fokus" Lundberg

Tuesday, August 25, 2009

Tillbaka till Hälleflundrorna igen

Fridheim med 24 kgs flundra

Orädd flundra jagar mat

Chefen Rudolf med flundra på väg in


Efter några sköna semesterveckor i Sverige är jag åter på plats på vår havsfiskecamp på Väröy i Norge. Igår åkte jag direkt ut i hetluften med tyska gäster för att fånga hälleflundror. Efter en lite trevande inledning så hittade vi huggvilliga flundror efter lunch. Gästerna fångade totalt 7 st med en 24 kg på topp av Fridheim, de flesta återsattes. Flundrorna var helt orädda varav en nästan kunde lyftas direkt in i båten när den följde ett bete upp till ytan och låg stilla länge intill båtkanten innan den simmade vidare... Gårdagens flundrakung blev Ingemar Sandblom, som är med Olssons Fiske gänget, med 64 kilo fördelat på 172 cm. Se min kollega Kristian Keskitalos blogg för mer info.

Dagens fiske var något trögare i betydligt mer vind än igår. Stephane fångade en flundra i min båt på 13 kg. Dagens enda hugg. Dock bröt vi tidig eftermiddag då gästerna ville tillbaka till campen.

Skönt att vara på plats igen där stora fiskar finns...

Nya tag imorgon.
Mvh, Per

Thursday, August 6, 2009

Kanonfiske på Hälleflundra. Dax att boka...


Igår hade kollegan Keskitalo, demonprakikanten Marcus och gästerna i en av våra båtar drömfiske på Hälleflundra eller vad sägs om en sviten 65 kg (Marcus), 80 kg (Keskitalos båt) och 90 kg via Olssonsfiske gästerna. Vilka firrar det simmar runt vår camp på Väröy (även på Röst...) Nu finns det tillfälle att boka 4 dagar om du är sugen med mig som guide på Väröy:


Fiskedagar: 31 aug, 1 sep, 2 sept och 3 sept. Går att flyg hela vägen på enkelt sätt.


Först till kvarn när fisket brukar vara riktigt bra på alla huvudarterna torsk, sej och hälleflundra.



Skicka helst ett mail på info@wildwater.se eller ring 0701-800201 om du är sugen så kan vi ta lite mer om detaljerna.



Mvh, Per